Standardization · SIS/TK 546

Informationsförvaltning

Information i en verksamhet ska vara användbar, tillförlitlig och tillgänglig för dem som behöver den under den tid den behövs. Kommittén arbetar med metoder, processer, styrning och principer för hantering och bevarande av information för såväl offentlig som privat sektor. Det omfattar hantering av digitala såväl som analoga medier.

Det här arbetar kommittén för Informationsförvaltning med

TK 546 Informationsförvaltning verkar för att information ska kunna hanteras och förvaltas kvalitetssäkert och effektivt i olika organisationer så som  myndigheter och företag. Kommitténs syfte är att ta fram, eller medverka i att ta fram, standarder och andra publikationer inom området informationsförvaltning. 

Kommittén deltar i internationell standardisering med uppgift att se till att svenska behov tillgodoses. Detta görs genom att bevaka och aktivt medverka i de internationella kommittéer och arbetsgrupper som är relevanta samt att se till att standarder och andra publikationer tillgängliggörs för den svenska marknaden. Kommitténs intresseområden inom informationsförvaltning omfattar såväl standarder relaterade till metoder och styrning som till mer tekniska frågor.

Idag deltar kommittén aktivt i den globala kommittén

samt i de europeiska kommittéerna

Kommittén är även med och bevakar specifika intressen/standarder inom de internationella kommittéerna ISO/IEC JTC 1/SC 34 Document description and processing languages och ISO/TC 171 Document management application

Kommittén fattar beslut om att anta internationella standarder till svensk standard och i vissa fall översätts standarder också till svenska. Vid behov tas även nationella standarder fram.

Användande av standarder inom Informationsförvaltning

Standarder inom kommitténs område syftar till att underlätta tillgång till kunskap, kultur och information och är verktyg för att hantera och bevara informationen. Standarderna ger regler och riktlinjer för att bland annat identifiera, beskriva, säkerställa tillgång till, kommunicera och bevara information, både pappersbaserad och elektronisk.

Organisationer kan med ledning av de standarder som tas fram säkerställa:

  • användbarhet och tillgång till tillförlitlig verksamhetsinformation
  • interoperabilitet och metadata
  • fysiskt bevarande och arkivbeständighet 

 

More information about the committèes work:

Mer om kommittén Informationsförvaltning
Introduktion till LVI
Ett värdefullt arbete Vill du vara med?
Published 109 standards
Show more Show less
Working group 2 workgroups
SIS/TK 546/AG 01, Styrning och övergripande koncept
SIS/TK 546/AG 03, Fysiskt bevarande och förvaring
Participants 8 companies and organizations
Arkeion - Föreningen för arkiv och informationsförvaltning, Stockholm
Ida Infront AB, Linköping
Ifpi Svenska Gruppen, Stockholm
Myndigheten för tillgängliga medier MTM, Malmö
Regeringskansliet, Stockholm
Riksarkivet, TÄBY
RISE Research Institutes of Sweden AB, Borås
Swedavia AB Stockholm Arlanda Airport, Stockholm-Arlanda
Show more Show less
International participation 12 international committees
ISO/IEC JTC 1/SC 34, Document description and processing languages
ISO/IEC JTC 1/SC 34/JWG 7, Joint JTC 1/SC 34-TC 46/SC 4/WG: EPUB
ISO/TC 171, Document management applications
ISO/TC 46, Information and documentation
ISO/TC 46/AHG 2, Terminology Coordination Group
ISO/TC 46/SC 10, Requirements for document storage and conditions for preservation
ISO/TC 46/SC 11, Archives/records management
ISO/TC 46/SC 4, Technical interoperability
ISO/TC 46/SC 8, Quality - Statistics and performance evaluation
ISO/TC 46/SC 9, Identification and description
CEN/TC 457, Digital preservation of cinematographic works
CEN/TC 468, Preservation of digital information
Show more Show less
Financing

Kommitténs finansiering består av deltagarnas deltagaravgifter samt anslag och marknadsbidrag/ standardiseringsstöd från SIS. Deltagaravgiften utgår från omfattningen av de mål och aktiviteter som deltagarna i kommittén har kommit överens om i verksamhetsplanen.

Eventuellt underskott eller överskott ackumuleras inte inom kommittén utan hanteras av SIS.

Avgiftsmodell för kommittén Informationsförvaltning

Deltagarna betalar en fast avgift utifrån fyra i förväg fastställda nivåer:

  1. Normal deltagaravgift – de allra flesta deltagarna betalar samma avgift och finns på denna nivå
  2. Rabatterad deltagaravgift – t.ex. intresseorganisationer och ideella föreningar
  3. Huvudsponsor – betalar en högre deltagaravgift
  4. Inbjudna experter är avgiftsbefriade

Fastställelse, ändring och uppföljning av verksamhetsplanen

Kommittén godkänner och SIS fastställer årligen Verksamhetsplan för kommittén. Verksamhetsplanen ses över och revideras i samband med SIS budgetprocess då också deltagaravgifter beslutas utifrån omfattningen i Verksamhetsplanen. Eventuell ändring i Verksamhetsplanen kan föreslås av kommittén eller av SIS.

Förändringar i mål och aktiviteter som en följd av omständigheter som SIS inte råder över kan göras och kommuniceras då till kommittén.

SIS Projektledning ansvarar för uppföljning av mål och aktiviteter i Verksamhetsplanen i samråd med ordföranden och ska förmedla information kring detta till kommittén.

Subjects

Management system (04) Document imaging applications (37.080) Information sequrity management systems (04.050) Information technology service management (04.060) Quality management systems (04.080) Environmental management systems Environmental management (04.100) Risk management (04.120) Value Management (04.160) Terminology (01.020) General (01.040.01) Information technology, office machines (01.040.35) Information sciences, publishing (01.140) Items of art and handicrafts. Cultural property and heritage (97.195) Office machines (35.260) Data storage devices (35.220) Applications of information technology (35.240) Paper and board (85.060) Paper products (85.080)


För dig som är kommittédeltagare

För att ta dig till kommitténs digitala arbetsyta och röstningsportal.

Klicka här

För ett effektivt och meningsfullt deltagande i våra tekniska kommittéer erbjuder vi utbildningar i standardutveckling. För deltagare i tekniska kommittér är grundkursen kostnadsfri.

Se utbildningar >

Kalender

2025
September
Wed
17
CEN/TC 468
10:00 - 12:00
Fri
19
SIS/TK 546
09:00 - 16:00
November
Wed
12
ISO/TC 46/SC 11
12:00 - 14:30
December
Thu
11
CEN/TC 468 onlinemöte
10:00 - 12:00

Contact

If you have questions or want to know more about the SIS standardization activities? Please contact us.

Anders Thellberg
Project manager
anders.thellberg@sis.se

Anna-Karin Jansson
Project coordinator
anna-karin.jansson@sis.se

Katarina Ekelöf
Chairman
Arkeion - Föreningen för arkiv och informationsförvaltning